کاهش قیمت خودرو های وارداتی

کاهش قیمت خودرو های وارداتی

بازار خودرو بیرجند

۱۴۰۳/۰۷/۱۲ ۰۹:۳۰

تحلیل بازار خودروهای وارداتی: نوسانات قیمت و تأثیرات آن بازار خودروهای وارداتی جدید در نیمسال 1403 شاهد افت قابل‌توجهی در منحنی قیمت‌ها بود. این کاهش، نتیجه‌ای از چند عامل کلیدی است که به کاهش انتظارات تورمی، نوسانات قیمت ارز و بهبود عرضه مربوط می‌شود.

آزادسازی واردات و تأثیرات اولیه

واردات خودرو به کشور پس از پنج سال ممنوعیت در اردیبهشت 1401 آزاد شد، و نیمه دوم آن سال، نخستین محموله خودروهای وارداتی به کشور وارد گردید. با وجود اینکه روند واردات در سال 1401 به کندی پیش می‌رفت، سیاستگذاران در اسفند 1401 اقدام به پیش‌فروش خودروهای وارداتی کردند. این تصمیم منجر به ثبت‌نام 33 هزار متقاضی برای خرید این خودروها شد، در حالی که حجم واردات به اندازه این تعداد نبود.

فاصله قیمت نمایندگی و بازار آزاد

پس از اعلام قیمت خودروهای وارداتی، فاصله زیادی بین قیمت نمایندگی و بازار آزاد شکل گرفت که به‌خصوص ناشی از عطش بازار برای محصولات خارجی بود. ممنوعیت طولانی‌مدت واردات، باعث شد بازار با کمبود خودروهای خارجی مواجه شود و تازه‌واردان به نوعی حکم طلا را پیدا کنند. به همین دلیل، قیمت‌های بالایی از سوی دارندگان حواله این خودروها پیشنهاد می‌شد.

تأثیرات منطقه‌ای و روند قیمت‌ها

در فروردین 1403 و همزمان با تنش‌های منطقه‌ای، انتظارات تورمی و قیمت ارز افزایش یافت و بازار خودرو نیز شاهد رشد قیمتی شد. اما با گذشت زمان و کاهش انتظارات و قیمت ارز، منحنی قیمت خودروهای وارداتی نزولی شد. طبق آمار، میانگین قیمت خودروهای وارداتی جدید در انتهای نیمسال نسبت به ابتدای سال، افت بیش از 30 درصدی را تجربه کرده است. این عملکرد نه فقط به کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز، بلکه به تخلیه هیجان اولیه بازار و افزایش سرعت واردات نسبت داده می‌شود.

افزایش عرضه و تأثیر آن بر قیمت

واردات خودرو تا انتهای سال 1402 با سرعت کمی پیش می‌رفت و تنها کمتر از 12 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد. اما در نیمه نخست سال 1403، تقریبا دو برابر تعداد خودروهای وارداتی سال گذشته به کشور وارد شد. این افزایش عرضه باعث کاهش تدریجی قیمت خودروهای خارجی در بازار شد.

تأثیر آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده

ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده نیز در کاهش هیجان قیمتی بی‌تأثیر نبود، هرچند در حال حاضر این آیین‌نامه به حالت تعلیق درآمده و ورود خودروهای دست‌دومی به بازار هنوز اجرایی نشده است. بدون شک، اگر واردات خودروهای کارکرده به مرحله اجرا درمی‌آمد، با افزایش بیشتر عرضه، منحنی قیمت در بازار خودروهای وارداتی جدید با افت بیشتری مواجه می‌شد.

نتیجه‌گیری

در نهایت، بازار خودروهای وارداتی جدید با نوسانات زیاد و چالش‌های مختلفی مواجه بوده است. کاهش انتظارات تورمی، افزایش عرضه و تجربیات حاصله از آزادسازی واردات، عواملی هستند که به شکل‌گیری وضعیت کنونی قیمت‌ها کمک کرده‌اند. تداوم این روندها می‌تواند به ثبات بیشتر قیمت‌ها و بهبود کیفیت بازار خودروهای وارداتی منجر شود.

منبع سایت ایران جیب

دانلود نسخه اندروید اپلیکیشن بازار خودرو