تمدید مهلت پذیرفتهشدگان طرحهای جایگزینی خودروهای فرسوده
به منظور تسهیل اجرای طرحهای جایگزینی خودروهای فرسوده، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل اعلام کرد که مهلت مراجعه پذیرفتهشدگان به مراکز اسقاط تا روز پنجشنبه ۲۴ آبانماه تمدید شده است.
مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان، افزود: از مجموع ۹ هزار نفری که برای طرحهای جایگزینی خودروهای فرسوده پیامک دعوت به مراجعه به مراکز اسقاط دریافت کردهاند، تاکنون پذیرش ۶ هزار نفر به طور قطعی صورت گرفته است.
این تصمیم به دنبال درخواستهای مکرر مالکان خودروهای فرسوده اتخاذ شده و به منظور فراهم کردن فرصت مناسب برای انتخاب مرکز اسقاط و پذیرش در پایگاه ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل
nnhk.ir به اجرا درآمده است. مسئولان ستاد نوسازی تأکید کردند که این مهلت قابل تمدید نخواهد بود و در صورت عدم مراجعه متقاضیان در مهلت مقرر، به منزله انصراف قطعی از طرح خواهد بود و اولویت این افراد حذف و جایگزین آنان از فهرست رزرو انتخاب میشود.
همزمان با این اقدامات، طبق جدیدترین آمار، حدود ۲۱ میلیون دستگاه خودرو سواری در کشور در حال تردد است که از این تعداد، یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه، معادل ۶ درصد، فرسوده به حساب میآیند. با احتساب سن فرسودگی ۱۵ سال، این رقم به ۲.۵ میلیون دستگاه افزایش مییابد. با وجود این آمار قابل توجه، اجرای قوانین جدید و همچنین تلاشهای ستاد نوسازی و همکاری مراکز اسقاط نشاندهنده بهبود قابل توجهی در روند اسقاط خودروهای فرسوده در سال جاری است.
تسریع فرایند اسقاط خودروهای فرسوده با اجرای طرحهای جایگزینی
اجرای طرحهای جایگزینی، موجی از تحرک را در فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده ایجاد کرده است. یکی از عوامل اصلی کاهش اسقاط این خودروها، نبود مصرف برای گواهی اسقاط خودروهای خارجی در سالهای اخیر بود. به گفته کارشناسان، از سال ۹۶ تا ۱۴۰۲، به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، در عمل محلی برای استفاده از گواهی اسقاط وجود نداشت و این موضوع به کاهش چشمگیر روند اسقاط خودروهای فرسوده منجر شد.
اما با تصویب آییننامه ساماندهی صنعت خودرو، گواهی اسقاط دیگر تنها برای واردات خودروهای خارجی کاربرد ندارد و حالا برای خودروهای داخلی، به ویژه خودروهای مونتاژی با داخلیسازی کمتر از ۴۰ درصد نیز بهرهبرداری میشود.
این مقام صنفی از انجمن اسقاط در ادامه بر اهمیت طرحهای جایگزینی در تسریع فرایند اسقاط تأکید کرد و توضیح داد: برای اسقاط خودروهای فرسوده، طرحهای گوناگونی وجود دارد. یکی از این طرحها مربوط به جایگزینی خودروها توسط خودروسازان است. در این طرح، متقاضی با تحویل خودروی فرسوده به مراکز اسقاط، میتواند معادل تعداد گواهی اسقاط از قیمت نهایی خودرو جدید خود کسر کند.
علاوه بر این، طرح دیگری نیز وجود دارد که به وظایف مراکز اسقاط مربوط میشود. در این طرح، مراکز اسقاط موظفند ۴۰ درصد مبلغ لاشه خودرو را به صاحب خودروی فرسوده به صورت نقدی پرداخت کنند. این اقدامات، دستاوردهای قابل توجهی را برای تسهیل فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده به همراه داشته است و به نوبه خود، به بهبود کیفیت هوا و نوسازی ناوگان حمل و نقل کمک میکند.
خبر سایت ایران جیب